torstai 24. helmikuuta 2011

Falkland ja Patagonia 2011

Punta Arenas

12.1 - 13.1.
Lähtö Porin Väinölästä klo 09:30 ja perillä Punta Arenaksessa Chilessä 38 tuntia myöhemmin. Reitti Punta Arenakseen kulki Madridin ja Santiagon kautta. Lentomatkan aikana tuli tietoa, että Punta Arenaksen alueella on yleislakko, jolla vastustetaan maakaasun 17 prosentin hinnankorotusta. Asia konkretisoitui Punta Arenaksen kentällä, kun lentokentän ja kaupungin väliselle 15 km matkalle oli pystytetty kymmenkunta tiesulkua, joista ei päästetty autoja läpi. Jalankulkijoilla oli lupa kävellä sulkujen läpi ja siksi koko 15 kilometrin matkalla oli turisteja kävelemässä joko kaupunkiin tai lentokentälle matkatavarat mukanaan. Me emme joutuneet kävelemään koko matkaa, koska autonvuokrausyhtiö oli onnistunut ujuttamaan sulkujen väliin pari autoa. Kävelymatkan aikana saimme ihastella Magalhaesin salmen vastakkaisella puolella siintävää Tulimaata. Tulivettä emme sen sijaan päässeet näkemään, koska lakko oli sulkenut viinakaupat. Matkalla näkyi merimetsoja, etelänselkälokki, pieniä sirrejä (eskimo tai valkoperä), jokin tyllilaji, hyyppiä, karakara, tumma isokokoinen liitäjä, jokin matkija ja naurulokkia muistuttava eteläamerikanlokki. Viimeisellä isolla tiesululla alkoi hämärtää, emmekä näin ollen päässeet kuvaamaan sulun tuntumassa sijainneen kosteikon flamingoja ja sorsia.
Olimme hotellilla noin kello 23:00, eli 15 km matkaan kului neljä tuntia. Nukkumisesta ei heti tullut mitään, sillä lakkolaiset kiersivät autoilla kaupungin keskustaa töötit pohjassa.

14.1.
Aamulla satoi, mutta iltapäivällä sade taukosi. Kävelimme Punta Arenaksen satamaan. Tuuli oli heikkoa, mikä on harvinaista herkkua tällä seudulla. Yleensä tuulee navakasti ja on melko viileää. Lämpötila on kesälläkin 10 asteen tuntumassa.

Käytöstä poistetulla laiturilla on etelänmerimetsojen kolonia. Lähempänä laiturilla on tukkasorsia. Laivojen vasemmalla puolella siintää Tulimaa.

Tukkasorsa, Crested Duck, Lophonetta specularoides
Oikeanpuoleisella sorsalla näkyy vähän "tukkaa".

Ei ole tietoa mitä mieltä armeija oli lakosta, mutta poliisit eivät ainakaan puuttuneet tiesulkuihin millään tavalla.

Isomyrskyliitäjä, Southern Giant-Petrel, Macronectes giganteus
Rannan tuntumassa kierteli muutamia isomyrskyliitäjiä. Ne ovat raadonsyöjiä.

Eteläamerikanlokki, Brown-hooded Gull, Larus maculipennis
Naurulokin näköinen eteläamerikanlokki on yleinen Etelä-Chilessä, vaikka me emme niitä montaa nähneetkään.

Etelänmerimetso, Imperial Shag, Phalacrocorax atriceps

Etelänmerimetson poikaset pyrkivät olemaan ruoka-aikana kotona, samoin kuokkavieraana oleva patagonianlokki.

Patagonianlokki, Dolphin Gull, Larus scoresbii

Etelänselkälokki, Kelp Gull, Larus dominicanus
Etelänselkälokki on patagonian- ja eteläamerikanlokin ohella "helposti hoidettava" lokkilaji Etelä-Chilessä.
Illalla saimme huonoja uutisia, sillä seuraavan päivän Falklandin lento oli peruttu passintarkastajien lakon takia. Päätimme silti lähteä seuraavana aamuna lentokentälle.

15.1.
Olimme olleet jo illalla yhteydessä kunniakonsuliin ja sopineet tapaavamme hänet aamulla hotellissa. Jostain syntyi idea ambulanssikyydistä lentokentälle. Meitä oli matkassa neljä henkilöä, joten kaikki eivät voineet ahtautua ambulanssiin, mutta yksi henkilö saattaisi päästä läpi matkatavaroiden kanssa. Kyytiä tärkeämpää oli välttyä vetämästä matkalaukkuja lentokentälle saakka. Ambulanssiin lastattiin siis yksi "potilas" ja kaikkien matkalaukut.

Lavastus kuntoon,

ja potilas autoon.
Lakkolaiset olivat tulleet kahdella tiesululla ambulanssiin sisälle, mutta päästäneet sen sitten menemään läpi. Matkatavaroiden suureen määrään he eivät puuttuneet. Kunniakonsuli kyyditsi meidät muut ensimmäiselle tiesululle, jossa saimme rohkaisevan tiedon, että tiesuluilla on ohje päästää turisteja kuljettavat autot läpi. Se toimi ensimmäisellä tiesululla, mutta ei enää toisella. Toisen tiesulun "puhemiehet" olivat kovin pahoillaan tilanteesta, mutta sululla oli myös kavereita, jotka kaivelivat vehkeitään, joivat viinaa mustista pulloista ja näyttelivät keskaria. Tunteet olivat pinnassa, eikä ollut mitään järkeä provosoitua. Myöhemmin tuli tieto, että yhdellä suluista oli kaksi henkilöä kuollut rekan rymistellessä tiesulun läpi. Sulun jälkeen olimme omillamme, eli apostolinkyytiä oli tarjolla kentälle saakka.

Sulut oli rakennettu ammattiryhmittäin. Tämä on rekkamiesten sulku.

Suurimmalla osalla suluista oli aamulla vain muutamia henkilöitä.

Porukkaa oli koko matkan joko tulossa lentokentältä tai menossa sinne. Matka piti jotenkin hyödyntää, joten kaivoimme kamerat esiin.

Kastanjaselkätyranni, Austral Negrito, Lessonia rufa
Määritys perustuu pelkästään lajin levinneisyyteen. Kastanjaselkätyranni- ja ruskoselkätyrannikoiraat ovat maassa ollessaan aivan samannälöisiä, mutta ruskoselkätyrannia ei tavata Etelä-Chilessä.

Patagonianrastas, Austral Thrush, Turdus falcklandii
Chilessä tavataan kolmea rastasta, ja etelässä vain patagonianrastasta.

Raitasuohaukka, Cinereous Harrier, Circus cinereus
Lintukirjan perusteella nuori raitasuohaukka.

Eteläntöyhtökarakara, Southern Caracara, Caracara plancus
Mukavin havainto oli aidan tolpalla päivystänyt karakara. Lintu lähti närkästyneenä lentoon, kun änkesimme liian lähelle.
Muutama kilometri ennen lentokenttää ystävällinen rouva otti meidät kyytiin ja onnistui pääsemään läpi viimeisestä tiesulusta.

Lentokenttä oli auki, mutta ravintolat oli suljettu. Matkustajat nukkuivat kuka missäkin. Falklandin lento oli siis peruttu, joten ei ollut tehtävissä muuta kuin varata lento Santiagoon ja miettiä siellä mitä tehdään. Saimme varattua liput seuraavaksi päiväksi Santiagon lennolle. Iltapäivällä tuli tieto, että Falklandin kone saattaisi sittenkin lentää keskiyön jälkeen. Niin sitten kävikin ja lensimme Falklandille 13 tunnin odottamisen jälkeen.

Hannu Rinne

Ei kommentteja: