torstai 14. kesäkuuta 2012

Matka Varanginvuonolle osa 2/4

28.5.2012
Lähdimme aamukuudelta Vestre Jakobselvista Vardon ja Hornoyan suuntaan. Matkalla pysähdyimme hetkeksi kuvaamaan punakuiria.

Punakuiri, Bar-tailed Godwit
Ajoimme Vardon ICA:an täydentämään ruokavarojamme. Jostain syystä kauppa ei ollut auki, vaikka olisi pitänyt olla. Muutenkin kaupunki oli ihmeen hiljainen. Norlinesin toimistolla selvisi, että on arkipyhä, eikä mikään paikka ole auki. No meillä oli Nuorgamista hankittuja eväitä vielä jäljellä.Toimistolla selvisi myös, että Norjassa on lakko, eikä Norlinesilla ole kuin minimimiehitys töissä. Satamakapteeni ilmoitti Hornoyalle lähtöajaksi 11:00. Ajoimme Svartnesin hiekkarannalle pieneksi aikaa kuvaamaan lapinsirrejä.

Lapinsirri, Temminck's Stint

Kysyin Norjan birdlifeltä voiko lapinsirrin renkaiden perusteella sanoa jotakin rengastuspaikasta tai ajasta. Eivät vastanneet mitään.
Vardon satama-altaassa pulikoi yksinäinen allihaahkakoiras.

Allihaahka, Steller's Eider
Kapteenilla oli hieman huonoja uutisia kerrottavana: Suuresta tavaramäärästä huolimatta hän ei voi viedä meitä saaren huoltolaiturille, koska hän on yksin töissä. Niinpä rantauduimme länsipuolen laiturille ja kannoimme tavaramme pidempää reittiä majakalle.

Rantautumislaiturilta lähtevä polku kulkee ensin saaren länsirantaa etelään, nousee kallioiden päälle, laskee itäpuolen rantaan ja nousee sitten majakalle.

Pohjankiisla, Brunnich's Guillemot
Rantautumispaikan tuntumasta löytyi oitis pari pohjankiislaa.

Majakalle nouseva polku.
 Meidän huoneen nimi oli Helnes. Kylpyhuoneessa oli toivomus ettei suihkussa käytettäisi lämmintä vettä. WC oli ihan asiallinen, tosin alussa sattui vähän hassu episodi. Kävimme peräkkäin wc:ssä ja heti sen jälkeen wc:hen meni ranskaa puhuva nainen. Ei me osata oikein ranskaa, mutta ei hän ainakaan huudahtanut 'merci', vaan taisi kauhistella ranskaksi että 'hyvä jumala ...':)
Tavaroiden rahtaaminen majakalle otti sen verran voimille, että otimme kunnon päiväunet ja lähdimme kuvaamaan vasta iltaseitsemältä. Merikotkien ilmestyminen näköpiiriin sai kallioilla olleet linnut vauhkoiksi. Yhden kerran lintujen rynnätessä lentoon ei näkynyt kotkia, mutta taivaalla viiletti tunturihaukka, joka vähän myöhemmin syöksyi pystysuoraan alas saaren toiselle puolelle.

Tunturihaukka, Gyr Falcon
Tuuli kävi pohjoisesta, mikä aiheutti sen että ruokkilinnut lensivät rannan lähellä etelästä pohjoiseen. Se ei ole kaikkein parasta lentokuvausten kannalta. Itätuulella ne tulevat suoraan mereltä kallioille tarjoten mielenkiintoisempia kuvakulmia.

Ruokki, Razorbill
Ruokki on löytänyt vapaan laskeutumispaikan.

Etelänkiisla, Common Guillemot
Etelänkiisla ei pääse laskeutumaan kiukkuisen ruokin takia.

Tässä ei käy yhtään paremmin, koska lunni ehti ensin.

Lunni ilta-auringossa.
29.5.2012
Lähdimme länsipuolen kallioille puolikuuden aikaan aamulla. Yritimme saada paremmat kuvat jo eilen näkyneestä sieposta.

Kirjosieppo, Pied Flycatcher
Lintukirja oli jäänyt autoon, joten tämä lintu kulki pari päivää ruskeaselkäisenä sieppona. Ei lintukirjastakaan paljon apua herunut, mutta Petteri vahvisti linnun 2kv kirjosiepoksi.

Lapinkirvinen, Red-throated Pipit
"Ei niin kauhean punakurkkuinen' lapinkirvinen.

Kiisloja, Guillemots
Kuvassa on etelänkiislojen lisäksi kolme pohjankiislaa ja yksi ruokki.

Karimetso, European Shag
Pesänpehmikkeet kelpasivat hyvin, vaikka ne olivat luultavasti varastettu jonkun toisen pesästä.
Lähdimme lampsimaan takaisin majakalle puoli yhdeksältä ettemme jäisi päiväretkeläisten jalkoihin.

Vuorihemppo, Twite
Majakalle nousevan polun varrella oli molempina päivinä vuorihemppoja.
Majakalla kuvasimme jonkin aikaa merikotkia ennen kuin painuimme taas päiväunille.

Merikotka, White-tailed Eagle

Illaksi menimme taas länsipuolen kallioille.

Merilokin iltapala, Great Black-backed Gull

Pönölunni, Puffin

Mustakaapu, The Phantom Blot

Minkki?, Mink?
Kysyin Norjan birdlifeltä ovatko he tietoisia saarella vilistävästä nisäkäspedosta. Ei ollut iso yllätys, kun vastausta ei tullut. Ihan piruuttaan voisi kysyä samasta osoitteesta tilinumeroa rahalahjoitusta varten.Vastaus tulisi todennäköisesti viidessä sekunnissa.
Postauksen viimeinen kuva on iltanäkymä Vardon suuntaan. Seuraavana päivänä kävimme Hamningbergissä.

Vardo
Hannu Rinne

sourabh gupta kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
rugged breed kirjoitti...

You have a nice blog! I love it, I am very entertained and I learned a lot! I will follow all your posts everyday! You are a genius indeed and all of your words are meaningful, I will promote your blog to my friends and I am very sure they will also like your blog!