maanantai 11. kesäkuuta 2012

Matka Varanginvuonolle osa 1/4

Lähdimme Mikan kanssa Porista Norjaan 25.5.2012 kello 04:00. Ajoimme ensimmäisenä päivänä Ivaloon, jossa yövyimme mökissä Ivalo River Campingissä.

26.5.
Jatkoimme aamuviideltä kohti Inaria. Mielenkiintoisemmat maisemat alkavat vasta Inarista, koska sitä ennen ei Kemi-Rovaniemi-Sodankylä-Ivalo reitillä ole Saariselkää lukuunottamatta tuntureita. Inarin jälkeen näkyi ensimmäiset kuukkelit ja tienpielessä koppelo. Hieno lintu, mutta valokuvauksellisesti huonossa paikassa.

Metso, Capercaillie
Vaihtopukuisia metsäjäniksiä näkyi useita.

Jänis, Hare
Kaamasen neljäntuulentuvan takana juttelimme pitkän aikaa luxemburgilaisen valokuvaajan kanssa. Hän ja ranskalainen kaverinsa olivat eläkkeellä ja kiersivät Suomea sekä Norjaa verkkaiseen tahtiin. He tähtäilivät Kaamasen tuvan ruokinnalla olleita taviokuurnia ja järripeippoja - niin mekin.

Järripeippo, Brambling
Paloman ja Säytsjärven välillä pysähdyimme yhteen lupaavaan sinirintapaikkaan. Sinirinta oli hyvin näkyvissä samoin kuin keltavästäräkki ja järripeippo.

Sinirinta, Bluethroat
Ennen Utsjokea tulivat vielä piekana sekä kaakkuri Suomen lajeiksi. Nuorgamin Pulmankijärventieltä näimme kaksi tunturikihua. Vähän yllättäen lapinsirkut puuttuivat.
Ostimme Nuorgamista ruokatarpeita aavistamatta, että niillä oli pärjättävä paljon odotettua kauemmin. Ensimmäiseksi Norjan lajiksi tuli harakka, jota seurasi korppi, piekana ja varis. Nessebyssä lajeja oli jo 30, niiden joukossa kivitasku, useita merikotkia ja retken ainoat pikkusirrit. Suokukon puuttuminen Nessebyssä ei huolestuttanut, vaikka olisi pitänyt.

Kivitasku, Northern Wheatear
Pikkusirri, Little Stint
Olimme varannneet mökin Vestre Jakobselvista niin kuin aina ennenkin. Ennen iltaa kävimme vielä Vadsoyan saarella toteamassa suopöllön olevan paikalla. Vadsoyan lammikolla oli muutamia tukkasotkia ja vesipääskyjä, mutta oli liian pimeää ja sateista kuvaamiseen.

27.5.
Lähdimme puoli kuudelta Ekkeroylle. Vadson jälkeen rannassa näkyi kohtalainen parvi isosirrejä vahvistettuna parilla karikukolla ja merisirreillä.

Karikukko, Turnstone
Isosirri, Red Knot
Kiersimme Ekkeroyta pohjoisen kautta. Alkumatkasta ei näkynyt oikein mitään, mutta lähempänä niemen kärkeä oli valtavat parvet iso- ja merisirrejä sekä muutama karikukko.

Merisirri, Purple Sandpiper

Isosirreillä lienee vielä maili poikineen matkaa pesimäseuduille Venäjälle. Ainakin ne ovat tankanneet itseensä runsaasti vararavintoa.

Joku irvileuka saattaisi mainita kaksoisleuasta.

Arvioimme isosirrejä olevan noin 1500.

Isosirrimatto

Merisirrifani ei välitä rannalla olevista isosirreistä, vaan tähtäilee herkeämättä suurta merisirriparvea vasemmalla.
Ekkeroyn itäisimmällä lammikolla oli kolme vesipääskyä ruokailemassa.

Vesipääsky, Red-necked Phalarope

Vesipääskyjen toiminta ei ollut kovin kiihkeää. Lintujen ainoan parittelun aikana venyttelimme jumissa olevia selkiämme.

Korppi, Raven
Yhtenä vuonna löysin korpinpesän Ekkeroylta. Nyt pesä taisi olla paikassa johon ei ole harjanteelta näkyvyyttä.

Pikkukajava, Kittiwake.
Tunnin lisäkyyristely pikkukajavien kylpylammikolla antoi selälle tekosyyn vihoitella entistä enemmän.

Merisirri, Purple Sandpiper
Päätimme hienon kuvauspäivän merisirrien parissa Ekkeroyn länsirannalla.
Seuraavana päivänä oli määrä mennä kahdeksi yöksi Hornoyalle. Siitä seuraavassa postauksessa.

Hannu Rinne

P.S. Mikan postaukset ovat nykyään kuvat.fi palvelussa. Blogin osoite on http://linho.kuvat.fi/blog/