keskiviikko 11. toukokuuta 2011

Utön retki 6-8.5.

Ajatus Utön retkestä syntyi edellisenä viikonloppuna Virroilla. Mikko sopi viikon aikana majoituksesta "Hannas horisont B&B":ssä. Majoitukseen sisältyi aamiainen Hannan äidin talossa sekä lounas Hannan kahvilassa. Lähdimme matkaan Porista perjantaina kello 13:00 ja olimme Nauvon Pärnäisillä hyvissä ajoin ennen Utön lautan lähtöaikaa.

Puolen tunnin kuluttua lähdöstä ohitetaan paikka, jossa pesii sääksi.

Nötö on ensimmäinen pysähdyspaikka.
Lautta poikkesi vielä Aspössä ja Jurmossa ennen saapumista Utölle kello 23:00. Majoittumisen jälkeen menimme tutkimaan yökuvausmahdollisuuksia.

Yö muuttuu päiväksi 10 sekunnin valotusajalla. Kello on 00:01.

Majakka 00:16.
Aamun ensimmäiset tunnit kuluivat saaren eteläosassa. Muuttoa ei ollut lainkaan. Haahkoja ja alleja lenteli edestakaisin sekä muutamia pilkkasiipiä.

Parin viikon kuluttua pilkkasiipien soidinlento on kuulemma parhaimmillaan.

Utön joukkue sai kokoon 78 lajia tornien taistossa.
Komppasimme ennen lounasta ja päiväunia läpi koulun, lammashaan ja hotellin alueet. Tulokset olivat laihoja, sillä saaressa oli kauniin ilman tai jonkin muun syyn takia vähän lintuja.

Kuusi myöhäistä tilheä ruokaili katajikoissa.

Mustapääkerttu ainoa saaren kerttulaji.

Lounas nautittiin Hannan kahvilassa. Kuva on kahvilan pihalta.
Päiväunien jälkeen vielä koulun alueen ja niityn tarkistus.

Järripeippojen olettaisi olevan tähän aikaan jo pohjoisessa.

Leppälinnut tulivat kohtuullisen lähelle kun istuimme Mikan kanssa niityn itäkulmassa.

Rannassa löhöili lapasorsapari, mutta rauha rikkoountui kun piti ajaa toinen koiras tiehensä.
Yökuvaukset jäivät nyt väliin - osittain tuulen ja osittain väsymyksen takia.
Aamulla olimme taas eteläkärjessä kuvaamassa lentäviä sorsia, mutta eipä niitä ollut tänäänkään.

Harmaasorsa jossain lähellä Ahvenanmaata, kumminkin sellaisessa valossa, että laji taittuu.

Punajalkavikloilla oli soidin menossa.

Varis jahtasi repaleista naakkaa.
Kylällä meitä vastaan tuli kaveri, joka sanoi lammashaassa olevan sepelsiepon. Niin siellä olikin, mutta ei näyttäytynyt enää ensimmäisen vilauksen jälkeen. Kuva jäi saamatta ja se kyllä jalosti jälleen lintukuvaajan sielua aika tavalla. Lampsiessamme takaisin lautalle kylän raitilla olleet pojat kysyivät olimmeko nähneet mitään. Tai se oli enemmän toteamus kuin kysymys, mutta käänsi ikävästi puukkoa haavassa. Pahuksen ipanat vaistoavat asiat turhan herkästi:)

Vietimme lopun aikaa rantakalliolla haahkakuvauksissa.

Ei kolissut vaikka siltä näyttää.
Jos ei halua katsoa käärmeen ruokailukuvia, niin kannattaa sulkea sivu tässä paikassa tai surffata jonnekin muualle.

Olisi ollut mielenkiintoista jäädä seuraamaan saiko tarhakäärme nieltyä rupikonnan, mutta lautta oli lähdössä takaisin Nauvoon.

Vaalean värimuodon tarhakäärme.

Tummempi tarhakäärme katseli vieressä.

Lintuja näkyi vähemmän kuin mitä olimme toivoneet. Paikat tulivat kumminkin tutuiksi. Liikkuminen on vapaata, mutta armeijan alueille ei saa mennä. Majakkaan ei pääse eikä torniin, jossa tornien taisto käytiin. Pihojen nurmikoilla ei ole syytä kävellä. Pari paikallista on kuulemma aika tarkkoja asian suhteen. Kauppa on auki tunnin aamupäivällä ja tunnin iltapäivällä. Kaljaa ja siideriäkin löytyy, joten niitä ei tarvitse tuoda mukanaan.
Seuraava visiitti tulee olemaan ainakin viikon mittainen - ehkä ensi syksynä tai viimeistään ensi keväänä.